אתם מתקשים להיפתח בקשר עם אנשים חדשים

עשרת המשפטים הנ"ל מתארים תחושות שכיחות, המאפיינות חלק ניכר מהפנויים והפנויות – צעירים ומבוגרים כאחד. תחושות שליליות אלו, הן הן שמונעות מהם ליטול יוזמה, לשלוט בגורלם ולפרוץ קדימה.

לכולנו יש בעיות, היוצרות אצלנו תחושות שליליות. האחד חווה גירושין מכוערים, שיצרו אצלו חששות גדולים מליצור קשר חדש. אחרת מסתובבת עם חוסר ביטחון עצמי, מתוך תחושה שהיא אינה ראויה, מבחינה חיצונית, לבן זוג מוצלח. 
השלישי כבר התנסה בכל ההרפתקאות שרק ניתן להעלות על הדעת, והתחושה המלווה אותו היא ש"אין חדש תחת השמש", ושהסיכויים לפגוש את "האחת והיחידה" שואפים לאפס. והאחרת נמצאת עדיין בטראומה רגשית, פועל יוצא מגירושי הוריה או אחותה.

צרת רבים, בסיטואציה זו, אינה נחמה – גם לא חצי נחמה. היא רק יכולה להעיד, שכל אחד מאתנו נושא על גבו את "החבילה" האישית שלו – זו החוסמת בעדו מלשנות בכוחותיו הוא את תמונת המצב הרגשית שלו.

מה עושים? עושים! הגיע הזמן להתמודד עם כל אותן תחושות-בעיות, ולנסות ולראות כיצד ניתן לפתור אותן.

לאיש מאתנו לא קל "לשנות ראש" – וככל שהשנים עוברות-חולפות, הדבר נעשה קשה עוד יותר. אני מודעת היטב לכך, שזה לא פשוט לשבור ביום בהיר אחד, עם כל הרצון הטוב שיש, את המוסכמות ותפיסות העולם "היצוקות" בכם מזה שנים.

אין ספק גם שב"שינוי ראש" מדובר בנטילת סיכונים לא מבוטלים. אחרי הכל, מדובר בהתמודדות עם הבלתי נודע, ואיש אינו ערב לכך שהשינוי שיחול יהיה מוצלח. הרבה יותר נעים ונוח להישאר עם מה שיש, עם מה שמוכר לנו, עם מה שאנו חיים איתו כבר שנים על גבי שנים. פסיכולוגים מגדירים משיכה להישאר במקום שבו כללי המשחק מוכרים וידועים כ"נסיגה לאזורי נוחיות".

האמנם באמת נוחיות? על פניו, לפחות לטווח הקצר, אכן מדובר בנוחיות – אי אפשר להתכחש לכך. נרצה או לא נרצה, כל אחד מאתנו מעדיף לתפקד, על אחת כמה וכמה מבחינה רגשית, בתנאים המוכרים לו מימים ימימה, על פי הקודים והערכים "הצרובים" בתוכו משך שנים.

המקובעות הרגשית-נפשית אולי נוחה, אבל כפי שכבר הבנתם בעצמכם בעקבות "חשבון הנפש" שערכתם, היא גם עוצרת בעדכם. היא אולי נוחה ונעימה בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך היא יכולה למנוע בעדכם מלמצות (ולא רק במובן הרגשי-נפשי) את הפוטנציאל הטמון בכם, ולהגיע לדברים שאתם שואפים להשיג בחיים.

תופתעו בוודאי לגלות, שלאנשים יש שליטה רבה יותר בתחושותיהם מכפי שהם מתארים לעצמם. תופתעו להיווכח כיצד כמה החלטות קטנות שתקבלו, במודע ומתוך שיקול דעת, יכולות להשפיע על ההערכה העצמית שלכם, לא כל שכן על הביטחון העצמי שלכם. תופתעו גם להיווכח ש"השד אינו נורא כל כך".

זיכרו: בכל פעם שאתם מתגברים על הפחדים שלכם ונוטשים את "אזורי הנוחיות", אתם עושים פעולה חיובית למען ההתפתחות האישית שלכם, למען שלמותכם כבני אדם, וגם צעד אחד קטן למען אושרכם. והרי ידוע לכל – כפי שאומר הפתגם הסיני הידוע – ש"כל מסע גדול מתחיל בצעד אחד קטן".
עוד עצות בפרק הבא: